Fødevarer der er godt for håret
Hår

Fødevarer der giver dig sundt og lækkert hår

Er i nysgerrige efter, at finde ud af hvordan man kan spise sig til sundt hår? Jeg har lavet lidt research. Her er en samlet liste til jer. Den skal gerne give jer et overblik over hvilke fødevarer, der er gode for håret.

Vitaminer til håret:

Her er de vitaminer du skal gå efter hvis du gerne vil gøre noget godt for dit hår:

  • A-vitamin
  • B-vitamin
  • C-viamin
  • E-vitamin
  • Biotin
  • Niacin

Hvis du gerne vil læse mere om vitaminer, så følg linket her

Fødevarer rige på næringsstoffer:

Fødevarer der er rige på næringsstoffer som bl.a omega-3-fedtsyrer, vitamin A, B og C, protein, zink, jern og biotin hjælper til at holde dit hår sundt.

Nødder
Råt laksestykke
Fødevarer avokado
Fødevarer bønner

Nødder:

Nødder indeholder forskellige fedtsyrer og zink. Hvis du har tendens til hårtab kan det fx skyldes mangel på zink eller jern. Derudover giver zink et glansfuldt hår. 

Nødder indeholder protein, fedt, fibre, vitaminer og mineraler, hvilket betyder at nødder ikke kun hjælper på dit hår, men også din krop og sundhed generelt. Nødder også indeholder E-vitamin, som er en antioxidant, der sørger for at beskytter håret mod påvirkninger fra fx tobaksrøg og CO2.

Det anbefales at spise en lille håndfuld dagligt. 

Fed fisk:

Har du tendens til tørt hår, der nemt knækker, så er fed fisk i form af laks, sild, makrel eller ørred virkelig godt for dit hår. Det er fødevarer, som bl.a. er fyldt med omega-3-fedtsyrer, B-vitaminer og jern. Fed fisk indeholder også A-vitamin, som giver næring til hovedbunden, og sørger for at opretholde balancen i slimhinderne.

Det anbefales at spise 200 gram fed fisk om ugen. 

Avocado:

Avocado er ligesom fed fisk fyldt med omega-3-fedtsyrer, som hjælper på tørt og skadet hår. Udover at modvirke tørt hår, er avocado også rigtig godt, hvis du døjer med tør hovedbund. Generelt har avocado en masse gode egenskaber på håret, og ikke mindst din hud.

Bønner:

Et af de fødevarer vi kender, men nok ikke spiser ret meget af, er bønner. Bønner indeholder rigtig mange proteiner, som faktisk er det håret er opbygget af. Derudover er bønner spækket med vitaminer som jern, zink og biotin. Som jeg tidligere har skrevet, så hjælper jern og zink mod hårtab. Biotin hjælper også til hårtab i form af at fremme hårvæksten. Rigtig meget kosttilskud, som er lavet til at få håret til at vokse, indeholder bl.a. biotin. 

Grøntsager:

Mørkegrønne grøntsager som fx Broccoli, grønkål og spinat er fødevarer, der er rigtig gode for dit hår. De indeholder en masse vitaminer, jern og zink. Det hjælper til at holde dit hår glansfuldt og mindsker hårtab. Derudover hjælper grøntsagerne også på dit helbred. De indeholder K-vitamin, som virker forebyggende på blodpropper 

Æg:

Æg er også en af de fødevarer, som er rigtig gode for dit hår, da det indeholder biotin, og fremmer hårets vækst. Derudover indeholder æg b-vitamin, som bidrager til et sundt og lækker hår. Hvis dit hår mangler b-vitaminer er risikoen for knækket og spaltet hår større.

Det anbefales at man max. spiser 3-4 æg om ugen, grundet indholdet af kolesterol. 

Mælkeprodukter:

Fødevarer som er mælkeprodukter indeholder calcium. Hvis man mangler calcium, kan det give tørt og trist hår, i værste fald mindske hårvæksten. Derudover bidrager calcium også til at give dig sunde og stæke negle.

Det anbefales faktisk at alle skal drikke ½ liter mælk om dagen.  

fødevarer spinat
lækker æggemad
tappet mælk

Jeg håber at du efter at have læst indlægget her, er blevet klogere omkring hvilke fødevarer, der hjælper dig til at få et sundt og lækkert hår <3


Hvis i gerne vil støtte op omkring mit arbejde her på bloggen, så vil jeg sætte stor pris hvis i shopper gennem disse affiliate links:

Australian Bodycare ▪️ Billigparfume ▪️ Nicehair ▪️ Beautycos ▪️ Mecindo ▪️ Matas ▪️ Sanzi Beauty ▪️ Hairlust

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *